Būkite budrūs! Padaugėjo sukčiavimo atvejų ir apgaulingų skambučių su siūlymais įsigyti ir užsidirbti iš kriptovaliutų investicijai panaudojant vartojimo paskolą.
Blog|Ką turite žinoti, pirkdami naudotą automobilį?

Ką turite žinoti, pirkdami naudotą automobilį?

4 klausimai, kuriuos turite sau užduoti, pirkdami naudotą automobilį

Nuosavas automobilis daugeliui lietuvių yra ne mažiau svarbus nei būstas, o bene populiariausias būdas jį įsigyti – paieškos naudotų automobilių rinkoje. Ir nors dažnas lietuvis laiko save tikru automobilių ekspertu, nuolat tenka išgirsti istorijų apie atvejus, kai įsigijus naudotą automobilį gerokai nusiviliama. Ilgainiui išryškėja įvairūs naujojo pirkinio trūkumai – nuo smulkių, pavyzdžiui, pakabos, iki rimtų – pavarų dėžės ar variklio – gedimų, kurie gali gerokai patuštinti kišenę. Išvengti nemalonių staigmenų galima objektyviai sau atsakius į keturis pagrindinius klausimus.

Kiek skirsite pinigų?

Bet kurio didesnio pirkinio įsigijimas paprastai prasideda nuo savo finansinių galimybių įvertinimo. Ne išimtis – ir automobilio pirkimas. Suprantama, kišenė dažnai gerokai apriboja galimybes ir pasirinkimo laisvę. Vis dėlto, ekspertai pataria net ir į perkamą naudotą automobilį žiūrėti kaip į investiciją.

„Pirmas dalykas, kurį rekomenduojama padaryti svarstant apie naudoto automobilio pirkimą – nustatyti sumą, kurią galite tam skirti, ir nuspręsti, kokiu būdu automobilį įsigysite – savomis lėšomis, imdami paskolą ar pasirašydami lizingo sutartį ir įkeisdami automobilį lizingo bendrovei“, – sako specializuoto paskolų banko Bigbank Lietuvos filialo vadovas Rolandas Norvilas.

Anot jo, galima automobilių paskolos suma svyruoja nuo 1 tūkst. iki 20 tūkst. eurų, tačiau vidurkis šiuo metu siekia apie 4 tūkst. eurų. Įsigyjant automobilius lizingu dažniausiai jų kainos prasideda nuo 5000 eurų.

„Imant paskolą automobiliui, nereikia pradinio įnašo, dažnai neprivaloma transporto priemonės drausti KASKO draudimu. Be to, galima pasiskolinti netgi daugiau, nei kainuoja pati transporto priemonė – jeigu prireiktų ją remontuoti. Išduodami paskolą be įkeitimo bankai automobilio vertės paprastai nekontroliuoja. Įsigyjant automobilį lizingu, pirmieji du reikalavimai dažniausiai yra būtini, o, automobilis dažniausiai yra įkeičiamas bankui, tad galite skolintis tik tokią sumą, kokia yra jo vertė, neskaitant pradinio įnašo. Taigi susumavus visas būsimas išlaidas, reikėtų įvertinti, kuris skolinimosi būdas yra palankesnis“, – teigia R. Norvilas.

Vertinant galutinę sumą, banko atstovo teigimu, reikėtų nepamiršti ir papildomų mokesčių, susijusių su automobilio pirkimu – draudimo, dokumentų registravimo, galimų remontų išlaidų, o, jeigu automobilis perkamas lizingu arba imant paskolą – visų sutarties mokesčių, palūkanų bei pradinio įnašo.

Kokį automobilį rinksitės?

Specialistai pažymi, kad renkantis automobilio markę ir modelį, reikia gerai įvertinti savo poreikius. O tai padaryti galima atsižvelgus į tai, kur dažniau bus važinėjama - mieste ar užmiestyje, ar planuojama vykti į tolimas keliones, ar automobilio reikia visai šeimai. Jei planuojama daug važinėti judriomis miesto gatvėmis, verta pasvarstyti apie kompaktiškesnį, ekonomiškesnį automobilį, o tolimoms kelionėms ar važinėjant ne vienam, daugeliu atvejų, labiau tiktų erdvesnė transporto priemonė.

Bigbank duomenimis, tipinis automobilis, kurį imdami paskolą įsigyja lietuviai, yra naudotas, dažniausiai atkeliavęs iš Vakarų Europos, su automatine pavarų dėže. Be to, imdami paskolą automobiliui, lietuviai paprastai įsigyja 10 metų ar senesnį „dyzelį“, o populiariausių automobilių markių sąrašo viršūnėje rikiuojasi vokiečių (50 proc.), japonų (20 proc.) ir prancūzų (12 proc.) gamintojai. Rečiau, pasiėmę paskolą, lietuviai įsigyja JAV (8 proc.), Švedijos (8 proc.) ir Čekijos (2 proc.) gamintojų automobilius. Bigbank turimais duomenimis, mėgstamiausios skolinantis įsigyjamų automobilių spalvos lietuviams – pilka, juoda, mėlyna ir balta.

Vienos iš didžiausių naudotais automobiliais prekiaujančių įmonių grupių „Baltijos realizacijos centras“ (BRC) duomenimis, Lietuvoje labiausiai perkami „Volkswagen“ markės automobiliai, taip pat populiarios ir kitos vokiškos markės, t.y. BMW, Mercedes-Benz ir Audi.

„Pirkdami naudotas transporto priemones lietuviai lieka ištikimi vokiškiems ir japoniškiems automobiliams. Dažniau pirkėjai renkasi automobilius su automatine pavarų dėže. Tačiau, ar tai bus benzinu, ar dyzeliu varoma transporto priemonė, tapo nebe taip svarbu. Pirkdami automobilį lietuviai daugiausiai dėmesio kreipia į jo saugumą, komplektaciją, ridą ir techninę istoriją“, – sako UAB „Baltijos realizacijos centras“ lizingo vadybininkė Vilma Gavėnaitė.

Kokie yra tipiniai automobilio gedimai?

Tuo metu, pasak automobilių priežiūros ir remonto paslaugas teikiančios įmonės „Melga“ Kauno servisų direktoriaus Gino Maksevičiaus, minėtų šalių gamintojų automobiliai yra ir dažniausi serviso lankytojai.

„Būtent vokiški ir japoniški automobiliai turi bene daugiausiai „chroniškų ligų“. Pavyzdžiui, jei anksčiau buvo gajus požiūris, kad „visi opeliai rūdija“, tai dabar šios markės automobiliai tikrai pasitaisė. Panašios problemos šiuo metu dažniau kamuoja „Mazda“ markės automobilius, nes jų antikorozinė apsauga nėra ideali. Įsigijus šios markės automobilį, rekomenduojame ją atlikti papildomai“, - teigia G. Maksevičius.

Būtent dėl tokių tipinių gedimų, nusprendus, kokį automobilį įsigysite, G. Maksevičius pataria visuomet paieškoti informacijos internete.

„Chroniški“ gedimai dažniausiai priklauso nuo amžiaus, ridos ir eksploatacijos. Ir, deja, daugumos markių automobiliai tokių tipinių problemų turi. Net dėl kokybės išgirtos „Toyota“ savininkai dažnai skundžiasi dyzelinės pirmos kartos „Auris“ vairo stiprintuvo elektronikos gedimais, vairo kolonėlės patikimumu, vėlesnių nei 2002 metų „Lexus“ arba „Volvo“ vairuotojai – automatine greičių dėže ir t.t.“, - pasakoja jis.

Dar vienas jo patarimas – įsigijus naudotą transporto priemonę, visuomet verta profilaktiškai pasikeisti variklio tepalus.

„Tepalus ypač aktualu pakeisti automobiliams su automatine pavarų dėže. Taip pat, rekomenduojama pakeisti paskirstymo dirželius, o, pavyzdžiui, BMW markės 2 l dyzelinio variklio modeliams – net ir grandines, kurios gali nutrūkti bet kada, viršijus 200 tūkst. km ridą. Automobilių pardavėjai yra linkę taupyti ir laukti, kol šios dalys visiškai susidėvės, todėl įsigijus naudotą automobilį, tikėtina, tai bus pirmieji gedimai, su kuriais gali susidurs naujasis savininkas“, – pažymi G. Maksevičius.

Kokia automobilio praeitis?

„Melgos“ Kauno servisų direktorius Ginas Maksevičius sako, kad prekeiviai naudotais automobiliais paprastai žino nemažai gudrybių, kurios leidžia nuslėpti tikrąją automobilio ridą ir techninę būklę. Ir net drauge į prekyvietę automobilio įvertinti pasikviestas ekspertas ne visuomet gali būti labai naudingas.

„Naudotų automobilių prekeiviai puikiai žino visas kritines vietas, į kurias visuomet atsižvelgia labiau apie juos nusimanantys pirkėjai, todėl joms ir skiria didesnį dėmesį. Visgi, didžiausia problema, žinoma, yra „atjauninti“ automobiliai, kurių tikroji rida yra pakoreguojama“, – sako G. Maksevičius.

Anot jo, nėra pernelyg sudėtinga 400 tūkst. kilometrų nuvažiavusį automobilį pateikti kaip įveikusį perpus mažesnį atstumą. O tokių transporto priemonių pardavėjai pasirūpina net ir tokiomis klastą išduoti galinčiomis smulkmenomis kaip nusitrynęs vairo ar sėdynių apmušalas.

„Norint kuo objektyviau įvertinti techninę naudoto automobilio būklę, vienareikšmiškai, patartina atgabenti jį į servisą ir leisti nuodugniai apžiūrėti patyrusiems automobilių meistrams. Net ir po tokios apžiūros lieka šiokia tokia rizika, nes norint šimtu procentų pasakyti, kad naudotas automobilis neturi jokių trūkumų, reiktų jį išardyti. Vis tik, po profesionalios apžiūros servise tikimybė, kad įsigijote katę maiše, bus gerokai mažesnė“, – įsitikinęs G. Maksevičius.